divendres, 19 de juliol del 2013

Emocions




Font: wikimedia commons
Emoticon Smile. Font: Wikimedia Commons 


 


La meva experiència com a estudiant a la UOC és molt positiva. Les assignatures m’agraden i la metodologia e-learning encaixa del tot a les meves necessitats. És un ritme exigent i alhora molt gratificant.

 

Aquest curs vaig fer una recerca modesta de la relació existent entre les emocions i els contextos d’EVEA (entorns virtuals d’ensenyament i aprenentatge). La UOC, per entendre’ns, es defineix com un d’aquests contextos.

Tot i que hi ha poca literatura al respecte, i per tant poc coneixement en aquest tema, Rebollo (2008) planteja una línia d'investigació molt interessant sobre la relació de les emocions en contextos d'EVEA.

No m'entretinc en la metodologia i procediment de l'estudi (us adjunto l'article) però sí en les PRINCIPALS CONCLUSIONS d'aquest estudi (nivell universitari, modalitat b-learning).

  1. Les emociones positives (orientació, alleujament, optimisme) han estat les més presents en l'aprenentatge en línia que les emocions negatives (tensió, desorientació, desesperació) en termes generals.
  1. Els discursos emocionals en la comunicació online rebel·len tres funcions educatives bàsiques: consulta, seguiment i valoració. L’aparició d’aquest tipus de discursos en la interacció (alumnat-professorat) podria associar-se al desenvolupament de competències metacognitives per un aprenentatge autònom i reflexiu.
  1. S’ha estudiat la relació entre aquestes tres variables: tipus d’interacció (consulta, seguiment o valoració), el tipus d’emoció que es genera i els agents (professorat i alumnat).
  1. L'emoció abans de l'inici de l'aprenentatge en línia és por, inseguretat, incertesa (malestar emocional) en si assoliré o no les expectatives. A posteriori aquestes emocions es transformen: més seguretat en un mateix, o això no és el que m'esperava (certa frustració).
  1. Emocions positives més presents:
  • L’orientació com a emoció de recolzament i suport. D'aquí que el docent virtual hagi de desenvolupar aquesta competència emocional.
  • Alleujament i optimisme
  • Les emocions positives generen un sentiment d’empoderament (en tant en quant orgull i satisfacció): potencialitat per augmentar i fomentar la capacitat dels estudiants d’accedir i controlar els seus recursos propis per abordar òptimament el procés d’aprenentatge en línia.
6. Emocions negatives més presents:
  • La preocupació-tensió
  • La desorientació-confusió
  • Per tant, cal estar atent i treballar aquestes competències emocionals per abordar la capacitat d’autorregulació emocional en entorns virtuals.
7. Emocions que es donen depenent del discurs emocional:
  • Consulta (inseguretat i preocupació)
  • Seguiment (orientació i tranquil·litat)
  • Valoració (estímul, satisfacció, entusiasme i reconeixement)
 
8. La tassa d’abandonament i fracàs en entorns virtuals planteja la necessitat d’incorporar l’estudi de les emocions en relació amb l’aprenentatge en línia (com sorgeixen, quin paper juguen, de quina manera contribueixen al desenvolupament de competències, etc).



Licencia Creative Commons
Dimensió emocional en EVEA por Marta Digón se encuentra bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 Unported.

 
Fonts consultades:
Rebollo Ma, Garcia R, Barragán R, Buzón O, Vega L. Las emociones en el aprendizaje online. RELIEVE 14 (1): 1-23, 2008

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada